VÅRA TJÄNSTER

DJURTANDVÅRD I LAHOLM

På vår helt nya klinik på Söndrumsvägen 35 har vi djurtandvård som ett av våra specialområden för dig som bor i Laholm. Förutom personalens kompetensen är vi komplett utrustade med de bästa och modernaste förutsättningarna för en etisk, ergonomisk, effektiv och hygienisk djurtandvård. Ring till 035-10 72 63 och boka ett besök.

HITTA TILL OSS

BOKA ETT BESÖK

Hund får undersökning av tänder.
Katt för undersökning av tänder.

DJURTANDVÅRD I LAHOLM

Vanliga tandproblem på djur

Som djurägare kan du borsta tänderna på din hund eller katt i förebyggande syfte, tänk på att använda särskild djurtandkräm som är fri från flour. Den som vi rekommenderar är Accesia BizziPaste använd tillsammans med Accesia BizziBrush tandborste. Se instruktionsvideon nedan om hur du enklast kommer igång med tandborstning på ditt husdjur.

När det gäller djurtandvård i Laholm är Halmstads Djurklinik ledande inom branschen mycket tack vare närheten till Accesia – the Vet Dentistry Company som är världsledande inom djutandvård och har sitt huvudkontor i Halmstad.

Exempel på andra tandåtgärder och djurtandvård i Laholm som vi utför är: borttagande av kvarstående mjölktänder, åtgärder vid tandfrakturer, korrigering av bettfel mm.

Till vår hjälp har vi tandvårdskonsult Susanne Andersson, grundare och ägare av Accesia, med mångårig erfarenhet och expert inom djurtandvård.

Ring 035-10 72 63 för att boka en tid.

Besiktningar

Om du tänker köpa valp eller kattunge är det viktigt att djuret har genomgått en veterinärbesiktning innan det byter ägare. De flesta försäkringsbolag önskar ett intyg på att djuret är friskt innan försäkringen tecknas.

Hudproblem

Hudproblem och allergier är den näst vanligaste orsaken till besök hos veterinären. Hudproblem och allergier hos husdjur är inte ohjälpligt, men viktigt att ta på allvar eftersom brist på vård och behandling kan få fatala konsekvenser.

Öronproblem

Öroninflammation, knölar och hundar med dålig hörsel. Här kan du läsa mer om olika problem med öronen som kan drabba hunden.

Ögonbesvär

En skada på ögat eller en ögonsjukdom kan vara väldigt besvärligt för hunden. Lär dig mer om vanliga och ovanliga ögonproblem.

Vaccinationer hund

Vaccinationer Katt

För katternas del är det vaccination mot kattpest och kattsnuva som görs regelmässigt. Det finns regler för att resa med katter eller sälja katter till ett annat land. De finns för att förhindra att sjukdomar sprids, framför allt rabies. Reglerna skiljer sig åt mellan olika länder. Vill du läsa mer om dessa infektionssjukdomar rekommenderar vi ett besök på Jordbruksverkets hemsida.

Vaccinationer Kanin

Vi vaccinerar även kaniner mot Myxomatos och gulsot. Kaniner vaccineras gärna på våren innan de släpps ut på gräs med ett vaccin som tas en gång per år. Vill du läsa mer om dessa infektionssjukdomar rekommenderar vi ett besök på SVA´s hemsida www.sva.se/djurhalsa.

ID-märkning av hund

Alla hundar i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer och registreras i Jordbruksverkets centrala hundregister. Vem som ansvarar för hunden ska också anmälas till hundregistret. Det finns även ett register där du som har hundar i kommersiellt syfte ska registrera anläggningen där du håller hundarna.

ID-märkning av katt

Med start i januari 2023 ska du som kattägare registrera din katt hos Jordbruksverket enligt en ny lag. Lagens syfte är att värna om katten och höja dess status som husdjur. För att kunna registrera din katt så måste katten först vara id-märkt. En id-märkning görs via chip eller tatuering hos veterinär eller med chip hos godkänd id-märkare. Boka en tid hos Halmstads Djurklinik för att ID-märka din katt.

Mag- och tarmsjukdomar

Mag- och tarmsjukdomar förekommer ofta hos våra hundar. Hunden kräks och får därefter diarré. Vid de lättare fallen blir avföringen lös och smetig, i andra fall sprutar diarrén ur hunden. Avföringen är vattnig och kan slutligen bli blodig.

Hältor

En akut hälta kan bero på olika saker. Många djurägare tror ofta att problemet sitter i tassen när hunden inte stödjer på benet men orsaken kan finnas i en led högre upp på benet. Hunden kan ha stukat en led, fått en fraktur, en spricka i benet, korsband eller ligament kan ha skadats, fått ett bitsår eller en sticka som trängt in i en tass.

Djurtandvård

Djurtandvård är ett av våra specialområden och förutom personalens kompetensen är vi komplett utrustade med bland annat digital tandröntgen. Det vanligaste problemet som drabbar hundar och katter är att de får tandsten, om inte denna tas bort kan slutresultatet bli tandlossning.

DJURFRISKVÅRD

Till djurfriskvård räknas de behandlingar och åtgärder man gör i syfte att förebygga sjukdom samt besiktningar av hundar och katter i samband med försäljning och försäkring.

DJURSJUKVÅRD

På kliniken har vi möjlighet att utföra en rad olika utredningar och behandlingar på hundar och katter. Till vår hjälp har vi modern teknisk utrustning som digital röntgenteknik för både vanlig röntgen och tandröntgen, ett laboratorium där vi kan utföra blodanalyser samt cytologi. Vår operationsavdelning är utrustad, så vi kan utföra längre narkoser och mer omfattande ingrepp.

KUNDNÖJDHET ÄR VIKTIGT FÖR OSS

VAD SÄGER VÅRA KUNDER OCH PATIENTER?

Första gången jag var där och fick ett mycket bra intryck utav personal och lokal. Och kommer att vända mig dit i alla lägen nu. Lämnar min ordinarie vetrinärenstation som ligger närmre mitt boende.

Mia

Mkt trevlig personal. Fick tid omg för min greyhound kille. Han är stor och lång och det krävdes...

emmelie

Proffsigt! Varmt och vänligt bemötande! Involverar och ger bra information till mig som djurägare!

Susanne

Zarah

Trevliga kunnande och ett skönt lugn på stället (trotts hantverkare) Tack <3

Eva