Friskvård

friskvard

Till friskvård räknas de behandlingar och åtgärder man gör i syfte att förebygga sjukdom samt besiktningar av hundar och katter i samband med försäljning och försäkring. Id-märkning är ytterligare en viktig åtgärd vi utför.

Vaccinationer
För katternas del är det vaccination mot kattpest och kattsnuva som görs regelmässigt. Vi vaccinerar även kaniner mot Myxomatos och gulsot. Vill du läsa mer om dessa infektionssjukdomar rekommenderar vi ett besök på SVA´s hemsida www.sva.se/djurhalsa

Besiktningar och ID-märkningar
Om du tänker köpa valp eller kattunge är det viktigt att djuret har genomgått en veterinärbesiktning innan det byter ägare. De flesta försäkringsbolag önskar ett intyg på att djuret är friskt innan försäkringen tecknas. I samband med valpbesiktningen ID-märker man hunden med ett mikrochip i nackskinnet. Raskatter märks ofta med chip medan många väljer att tatuera sin huskatt i örat istället. Tatuering måste göras på sövt djur, varför vi rekommenderar att man gör detta i samband med kastration, tidigast kring 6 månaders ålder.

Hälsokontroller
Ibland önskar man att få ett hälsostatus på sitt djur, anledningen kan vara att djuret börjar bli till åren eller att man känner sig osäker på djurets hälsa. Veterinären gör då en klinisk undersökning, vilket innebär att man går igenom hela kroppen systematiskt. Ibland kompletteras en hälsoundersökning med ett blodprov. Vi har möjlighet att analysera de vanligaste blodanalyserna på plats och du får svaren medan du väntar.